Jdeme na to s Urwigem - 2. Parametry cartridge

Poté, co jsme otevřeli Urwigo a založili nový projekt, měli bychom vyplnit parametry cartridge.

Jak se to jmenuje a k čemu to je

V sekci Obecné je nutné vyplnit základní údaje o naší hře:

  • Název - název hry. Pod tímto názvem bude naše hra zobrazena v přehrávači a také v seznamu na webu wherigo.com. Při vyplňování názvu je potřeba dodržet několik pravidel:
    • název nesmí obsahovat diakritiku,
    • ačkoliv lze do políčka napsat i poměrně dlouhý text, pro publikaci na webu wherigo.com nesmí být název delší než 50 znaků včetně mezer a interpunkčních znamének. Pokud bude název delší, pak při pokusu o nahrání na wherigo.com bude zahlášena chyba.
  • Popis - sem je vhodné uvést stručný popis, o čem naše hra je. Tento popis se zobrazí v přehrávači a také v seznamu na webu wherigo.com. Při vyplňování popisu je potřeba dodržet několik pravidel:
    • popis nesmí obsahovat diakritiku. Pokud ji přece jen použijete, místo znaků s diakritikou budou zobrazeny otazníky.
  • Identifikátor - prozatím necháme nevyplněné. Význam tohoto pole si vysvětlíme někdy příště.

V sekci Zobrazení je možné uvést obrázek a ikonu hry. Ty pak budou zobrazeny v přehrávačích. NEBUDOU však zobrazeny na webu wherigo.com. Obrázek a ikonu je nutné vybrat ze seznamu obrázků, které byly do projektu již dříve přidány. V tuto chvíli žádný obrázek v projektu nemáme, proto necháme vyplnění těchto položek na později.

Typ hry, místo startu & spol.

V sekci Cartridge je nutné vyplnit tyto údaje:

  • Typ aktivity - v této položce si můžeme vybrat jednu ze čtyř variant, abychom dali najevo, jaký typ hry naše cartridge představuje. Možnosti jsou:
    • Průvodce - naše cartridge obsahuje průvodce po nějakém zajímavém místě, neboli se jedná o „chytrou multinu“.
    • Puzzle - naše cartridge obsahuje blíže nespecifikovanou hru.
    • Fikce - naše cartridge obsahuje adventuru ve fiktivním světě.
    • Geocache - naše cartridge není blíže specifikovaná. Na wherigo.com je tato volba pojmenovaná Other.
    Význam této položky by měl být ten, aby se hráči, kteří procházejí seznamem her, mohli rychle orientovat, o co půjde. Každý typ má svoji vlastní ikonku, která se zobrazuje před názvem cartridge.
    Na druhou stranu výběr typu aktivity autora k ničemu nezavazuje. Dokonce si ani nejsem jistý, jestli se podle ní někdo orientuje. Nejčastější přístup k detailu cartridge je z listingu související keše, takže na typ aktivity asi málokdo bere zřetel.
  • Start - na rozdíl od předchozí položky, je tato poměrně důležitá. Pokud je naše hra pevně umístěná do nějaké lokality, měli bychom zde uvést souřadnice startu. Souřadnice buď můžeme do políčka vepsat ručně, lepším způsobem je vybrat místo klepnutím do mapy. K tomu slouží tlačítko Editovat v mapě. Ovládání mapy si podrobněji popíšeme, až se budeme věnovat zónám, ale myslím, že to je poměrně intuitivní.
    Při ručním vkládání je nutné použít jeden z těchto formátů souřadnic:
    • Desetinný, např. 50.1385723945034N 14.4717192649841E - platí za hlavní formát v Urwigu. Pokud vybereme souřadnice z mapy, budou zobrazeny v tomto formátu. Stejně tak pokud je vložíme ručně v jiném formátu, budou automaticky na tento převedeny. Řekl bych, že tento formát není mezi kačery moc oblíbený, ale z programátorského hlediska je nejvhodnější, tak to je asi důvod, proč jej autor Urwiga použil.
    • Klasický geocachingový, např. N 50 08.314 E 014 28.303 - toto je nejpoužívanější a nejoblíbenější formát v geocachingu, který se skládá ze stupňů jako celého čísla a minut zaokrouhlených na tisicíny. Do pole souřadnic se vkládá s mezerou místo značky stupňů.
    • Formát mapy.cz, např. 50 08 18.9N 014 28 18.2E - tento formát se často používá u GPS souřadnic mimo geocachingovou komunitu, např. na serveru mapy.cz. Skládá se ze stupňů jako celého čísla, minut jako celého čísla a vteřin zaokrouhlených na desetiny. Do pole souřadnic se vkládá s mezerou místo značky stupňů a mezerou místo značky minut (apostrof).
  • Popis startu - sem je vhodné napsat pár slov o místě startu. Opět je potřeba dodržet určitá pravidla:
    • Popis nesmí obsahovat diakritiku. Pokud ji přece jen použijete, místo znaků s diakritikou budou zobrazeny otazníky.
  • Verze - číslo verze. Je plně na rozhodnutí autora, jaký údaj sem napíše. Při nahrávání na web wherigo.com si tento stejně provede očíslování verze podle svého bez ohledu na to, co je uvedeno v tomto poli. Já toto pole přesto vyplňuju a snažím se, aby tam bylo stejné číslo, jako na wherigo.com. Ale když ho nevyplníte, nic se nestane.
  • Společnost, Autor - význam těchto polí je jasný a je pouze na autorovi, co do nich vyplní. Může je také nechat prázdné.
  • Logovat - pokud toto pole zaškrtnete, pak bude při hře vytvářen speciální soubor s příponou .gwl, do kterého bude přehrávač zapisovat všechny důležité údaje o průběhu hry. Pokud dojde k nějaké chybě, je možné analýzou obsahu tohoto souboru zjistit, kdy k ní došlo a co jí předcházelo. Ve fázi ladění je zaškrtnutí tohoto políčka nezbytné, u publikované hry pak velmi doporučené.

Ochrana před emulátorem

Následující části přeskočíme (budou nás zajímat až později) a odrolujeme až úplně dolů, kde se nachází sekce Ochrana před emulátorem. Pokud toto pole nebude zaškrtnuté, tak vygenerovanou cartridge bude možné bez problémů přehrát na počítači v emulátoru, který je součástí Urwiga. Toho můžou využít nepoctiví hráči, kteří si tak celou hru odehrají v teple domova na počítači a snadno tak získají umístění keše.

Pokud tomu chcete zabránit, zaškrtněte políčko Povolena. Pak při pokusu o přehrání v emulátoru, bude zobrazena zpráva uvedena v políčku Zobrazený text a hra bude ukončena.

Nic však není absolutní. Existuje postup, jak tuto ochranu prolomit a i chráněnou hru si v emulátoru přehrát. Přesto doporučuji tuto volbu zapínat. Ať to ti, kteří chtějí hrát tímto způsobem, nemají zas až tak jednoduché.

Uložení projektu

Jakmile jsme vyplnili parametry cartridge tak, jak jsme chtěli, nesmíme zapomenout projektový soubor uložit příkazem Soubor > Uložit. Je také možné použít standardní klávesovou zkratku Ctrl+S.

Projekty se ukládají do souboru s příponou .urwigo. Kde budete projektové soubory na disku skladovat, je jenom na vás. Já však doporučuji pro každý projekt založit samostatný adresář a do něj ukládat všechny související soubory - projekty, obrázky, hudební soubory apod.

Tím jsme úspěšně zvládli druhý krok k naší vysněné wherigo hře.

 

Pokračování: Jdeme na to s Urwigem - 3. Definice zón I.

VytisknoutE-mail

Komentáře mohou psát jen registrovaní uživatelé.